Department of Aeronautical & Mechanical Design Engineering, Korea National University of Transportation, 50 Daehak-ro, Chungju-si, Chungbuk 27469, Korea
한국교통대학교 항공기계설계학과
In this study, a mold was developed for integrating of film-insert molding and in-mold coating of an automotive cup holder, and the effects of processing conditions on cavity pressure, glossiness and coating thickness were investigated. The developed mold includes one core and two cavities which are composed of a substrate cavity and a coating cavity. The experiments were conducted under various processing conditions in in-mold coating to investigate their effects on the cavity pressure and surface characteristics. As the injected weight and mass-flow rate increased, the cavity pressure increased. With an increase of the delay time of a cleaning piston, the 2nd peak pressure of cavity increased. As the mass-flow rate, mold temperature and demolding time increased, the glossiness increased and became uniform along the position. In addition, the coating thickness in in-mold coating with film inserts was small and more uniform compared to the case of in-mold coating without films.
본 연구에서는 자동차용 컵 홀더 커버를 대상으로 필름 인서트 성형과 인몰드 코팅을 동시에 수행하기 위한 금형을 개발하고, 공정조건이 캐비티 압력, 광택도, 코팅두께에 미치는 영향에 대하여 고찰하였다. 금형은 1개의 코어와 기재 및 코팅을 위한 2개의 캐비티로 구성되도록 개발하였다. 인몰드 코팅 공정조건이 캐비티 압력과 표면특성에 미치는 영향을 고찰하기 위하여 공정조건을 변화시키며 코팅실험을 수행하였다. 토출중량과 유량이 증가할수록 캐비티 압력이 증가하였으며, 클리닝 피스톤 지연시간이 증가함에 따라 캐비티 안에서 2차 피크 압력이 증가하였다. 토출유량, 금형온도, 그리고 금형 개방시간이 증가함에 따라 광택도가 증가하였으며, 위치에 따른 광택도는 더욱 균일하게 되었다. 그리고 필름 인서트 인몰드 코팅에서의 코팅두께는 필름이 없는 코팅의 경우에 비해 작고 더욱 균일한 것으로 나타났다.
Keywords: in-mold coating, film inert molding, surface characteristics, cavity pressure, coating thickness
2019; 43(2): 211-217
Published online Mar 25, 2019
Department of Aeronautical & Mechanical Design Engineering, Korea National University of Transportation, 50 Daehak-ro, Chungju-si, Chungbuk 27469, Korea