Sun Kyung Jeoung, Jae Gil Choi*, Youn Ki Ko† , Ju Hyoung Kim*, and Jang Hun Lee*
Lightweight Materials R&D Center, Korea Automotive Technology Institute, Chungnam 31214, Korea
*The 3rd Research Team, Youngbo Chemical Co. Ltd, Chungbuk 28174, Korea
자동차부품연구원, *영보화학
Typical polypropylene (PP) foam is manufactured using random PP, but the mechanical properties of PP foam can be improved when homo PP, which is more crystalline than random PP, is used. However, the increase in the crystallinity of such a material causes various process difficulties in manufacturing the foamed foam by lowering the workability. In this study, homo PP was applied in the process of making PP foam by using electron beam crosslinking and chemical foaming agent using polypropylene which is the most used for automobile interior and exterior materials. The degradation of the workability in the process was overcome by the optimization of electron beam crosslinking process and side feeding systems.
일반적인 폴리프로필렌(PP) 폼은 랜덤 PP를 사용하여 제조되나 랜덤 PP보다 결정성이 높은 호모 PP를 사용할 경우 PP 폼의 기계적 물성을 향상시킬 수 있다. 그러나 이러한 소재의 결정성 증가는 가공성을 저하시킴으로써 발포 폼을 제조하는데 다양한 공정상의 어려움을 야기한다. 본 연구에서는 자동차 내외장재 용도로 가장 많이 사용되는 PP를 베이스 원료로 하여 전자선 가교와 화학발포제를 이용하여 PP 폼을 제조하는 과정에서 호모 PP를 적용하였으며, 이에 의한 가공성의 저하는 발포제 마스터배치(M/B) 최적화, 압출량 최적화 및 사이드 피딩 시스템을 적용하여 해결하였다.
Keywords:
Keywords: polypropylene, random PP, homo PP, mechanical properties, crosslinked foam
2018; 42(3): 364-370
Published online May 25, 2018
Lightweight Materials R&D Center, Korea Automotive Technology Institute, Chungnam 31214, Korea