Jong In Lee#
, Jin Woo Bae#
, Sin La Kim, Jun Eui Hong, and Byeong Uk Nam†
Department of Applied Chemical Engineering, Korea
University of Technology and Education,
1600 Chungjeol-ro, Byeongcheon-myeon, Dongnam-gu, Cheonan-si,
Chungcheongnam-do 31253, Korea
한국기술교육대학교 응용화학공학과
As environmental regulations
become strict, automobile industry has focused on the light material to reduce
carbon dioxide emission. Among these light materials, polypropylene (PP) has
received considerable attention in the automobile industry because of low cost
and good processability. However, the PP has low impact resistance and wear
resistance to be used in various automotive parts. To improve the impact
resistance and wear resistance, in this study, linear PP was branched and/or
crosslinked by the initiator with the crosslinkers of trimethylolpropane
trimethacrylate (TMPTMA) and divinylbenzene (DVB) through the twin screw extruder.
The modified PP improved the impact resistance and wear resistance than those
of linear PP while keeping process flowability. It is considered that the
crystallization kinetics of branched and/or crosslinked PP have an influence on
the improved properties.
환경 규제의 강화로 인하여 이산화탄소의 배출을 줄이기 위해
자동차 산업에서는 경량소재에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 이러한 경량화 소재들 중, 폴리프로필렌(PP)은 저렴한 생산 비용과 우수한 가공성으로 인해
자동차 산업에서 많은 관심을 받고 있다. 그러나 PP는 다양한
자동차 부품 소재로 사용하기에는 낮은 내충격성과 내마모성을 보인다. 본 연구에서는
이러한 PP의 문제점을 개선하기 위해 선형의 PP를
이축 압출기를 통해 개시제 및 trimethylolpropane trimethacrylate(TMPTMA)와 divinylbenzene(DVB)의 개질제들을 복합적으로 도입하여 분지화 및 가교 구조의 PP를 제작하였다. 개질된 PP는
선형의 PP와 비교하여 성형성은 비슷하게 유지하면서도 내충격성과 내마모성이 개선되었다. 이렇게 향상된 특성들은 분지화 및 가교로 인한 PP의 결정화 거동에
영향을 받은 것으로 판단된다.
Keywords: polypropylene, complex crosslinkers, impact resistance, wear resistance, crystallization kinetics
2020; 44(5): 603-609
Published online Sep 25, 2020
Department of Applied Chemical Engineering, Korea University of Technology and Education,
1600 Chungjeol-ro, Byeongcheon-myeon, Dongnam-gu, Cheonan-si, Chungcheongnam-do 31253, Korea