Article
  • Study of Vibration Weld Strength Depending on Blowing Ratio and Welding Conditions in Polypropylene Foam
  • Chanhyeok Um, Jin Uk Ha, Sun Kyoung Jeoung, Jae Yong Lee*, Kwang Sup Kim*, Hyung Tak Lee**, and Pyoung-Chan Lee

  • Materials Technology R&D Division, Korea Automotive Technology Institute, Dongnam-gu, Cheonan-si, Chungnam 31214, Korea
    *R&D Center, Dukyang Ind. Co. Ltd., 105, Gwanggyo-ro, Yeongtong-gu, Suwon-si, Gyeonggido 16229, Korea
    **Polymer R&D Team, GSCaltex Co. Ltd., Yusung-gu, Deajeon 34122, Korea

  • 발포 폴리프로필렌의 진동융착 강도에 관한 연구
  • 엄찬혁 · 하진욱 · 정선경 · 이재용* · 김광섭* · 이형탁** · 이평찬

  • 한국자동차연구원 소재기술연구본부, *㈜덕양산업 선행사업실, **㈜GS칼텍스 폴리머기술개발팀

Abstract

In this study, vibration weld strength of polypropylene (PP) foam was investigated under various blowing ratio and welding conditions. As a result, the size of foam cell increased with increasing blowing ratio of PP foam materials, resulting in the decreased density of the PP foam materials. Furthermore, the PP foam materials provided a 68% increment of the vibration weld strength. This is attributed to the enhanced physical anchor property due to the physical impregnation into foam cell during the vibration welding. At a high blowing ratio of PP foam, the vibration weld strength tended to decrease compared to the unfoamed material.


본 연구에서는 발포율 및 진동 융착 조건에 따른 폴리프로필렌(PP) 발포 소재의 진동 융착 특성을 연구하였다. 폴리프로필렌 발포 소재의 발포율이 증가할수록 발포 셀 크기가 증가하며, 이로 인해 발포 소재의 밀도는 감소하는 것을 확인하였다. 폴리프로필렌 발포 소재의 발포율 및 진동 융착 조건에 따른 융착 강도를 분석한 결과, 발포율이 증가할수록 융착 강도가 미발포 소재 대비 최대 68%까지 증가하는 것을 확인하였다. 이는 진동 융착 시 발포소재가 용융되면서 발포 셀 내로 침투하여 강화된 물리적인 앵커 효과로 설명할 수 있다. 하지만, 과도한 발포 조건 하에서는 융착 강도가 미발포 소재 대비 감소하는 경향도 나타내었다.


Keywords: polypropylene foam, vibration welding, blowing ratio, lightweight, automotive

  • Polymer(Korea) 폴리머
  • Frequency : Bimonthly(odd)
    ISSN 0379-153X(Print)
    ISSN 2234-8077(Online)
    Abbr. Polym. Korea
  • 2018 Impact Factor : 0.500
  • Indexed in SCIE

This Article

  • 2020; 44(3): 364-368

    Published online May 25, 2020

  • 10.7317/pk.2020.44.3.364
  • Received on Feb 8, 2020
  • Revised on Feb 26, 2020
  • Accepted on Mar 3, 2020

Correspondence to

  • Pyoung-Chan Lee
  • Materials Technology R&D Division, Korea Automotive Technology Institute, Dongnam-gu, Cheonan-si, Chungnam 31214, Korea 

  • E-mail: pclee@katech.re.kr