Carbon-carbon composites were fabricated using a multiple resin impregnation -carbonization technique. The changing morphology of the carbonaceous matrix phase during processing of carbon-carbon composites was studied. The effect of processing parameters on the mechanical properties was also discussed. The efficiency of densification decreased with repeating the carbonization due to the formation of closed pores. It was been found that the heating rate for a recarbonization played an important role on the mechanical properties of the carbon-carbon composites.
수지함침법을 이용하여 탄소/탄소 복합재료의 고밀도화를 시도하였다. 고밀도화 초기에는 밀도 증가분이 현저하였으나 재탄화 횟수가 증가함에 따라 탄화물의 전체적인 기공율도 적어지고 기공의 형태도 open pore에서 closed pore로 바뀌기 때문에 밀도가 느리게 증가하였다. 탄화물의 굴곡탄성율은 1차 탄화물의 경우만 제외하고는 진의 모든 시편이 green body의 값과 유사하였다. 굴곡 강도는 재탄화 공정이 반복됨에 따라 점차 증가하여 4차 탄화물의 경우 굴곡 강도가 green body의 약 80% 정도에 까지 이르렀다. 탄화물리 물성에 대한 재탄화 속도의 영향은 탄화물 전체의 산화 현상으로 인하여 .2 정도가 회석이 되었지만 재탄화 속도가 낮은 경우가 thermal crack의 형성이 보다 억제됨에 따라 상대적으로 높은 물설을 보여주었다.
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